Viser arkivet for april, 2014

Mange svar på hva teknologijournalistikken trenger!

Da Girl Geek Dinners Oslo og NONA hadde hadde workshop i samarbeid med Mediehuset Tek om hva teknologijournalistikken trenger, kom vi fram til … ganske mye. Her kan du lese innspillene!

Les også: Storify-oppsummeringen av tweets og bilder fra arrangementet Teknologi – av og for menn?

Les også: Kronikken i Journalisten “Teknologijournalistikk – av og for menn?

GRUPPE 1 OM HVA TEKNOLOGIJOURNALISTIKKEN TRENGER

Hverdagslige problemstillinger, som leder inn i teknologi
(Hvordan finner jeg frem på et nytt sted, hva gjør jeg på ferie)

Finner stoffet sitt på sosiale medier, ikke direkte nett.
Mest Twitter.Noe Facebook. Noe Google+

De vet alltid ikke merkevarer de er innom.
Leser på TU, PC World. De har de et bevisst forhold til.

Vær tilstede i dialog med lesere, ha egen sosial medie-ansvarlig.
Spør om tips til saker, stoff og kilder på Twitter
Bruk penger på sponsored stories

Delta på #NONA, Netthoder, kvinnenettverk
Fang opp hva som er snakkisen.

Vise frem kvinner – de som kan, de som skriver, de som er rollemodeller, de som er engasjerte!

Fin layout og font!
(VG ser yuck ut. Fast Company ser coolt ut!)

Legge stoff ut på Kvinneguiden og andre steder med høyere kvinnetetthet

Jobb med annonsene, legg energi i det også.

Rekruttering er viktig! Få flere kvinner til teknologijournalistikken og endringer kommer av seg selv.

Obs!
Arbeidsmiljøet er viktig, lettere å få kvinner inn om det er god kjønnsfordeling i jobbmiljøet.

Kvinner er opptatt av trygghet og faste jobber, tidligere enn menn, PR og andre bransjer gir dem det. Hva skjer om jeg blir gravid?
Kanskje gi dem trygghet i form av litt ekstra goder, alamammaperm.
Få frem hvor bra selskapet går.

Gå ut i andre kanaler for å rekruttere – teknologiinteresserte som ikke er journalister.

Teknologijournalistikk blir motejournalistikk (iPhone i ny farge), kommersielt, ikke lag en nyhet om overfladiske ting.

Redaksjonssjefen i Hardware, Øystein: Målet er 50/50 kjønnsfordeling på leserne.

GRUPPE 2

Mediebransjen i seg selv er i endring. Teknologijournalistikken er alt for opptatt av specs.
Opptatt av klikk fra menn på specs.
Opptatt av å være først ute med specs.

Teknologijournalistikken kunne vært mye tettere på samfunnsutviklingen. På Poliitiets IT-systemer, etterretningsvesenets, helsevesenets, etc. Teknologi som er vesentlig for at hverdagen skal gå opp.

Det handler ikke om rosa sider og pynt. Om kvinner og menn. Vi leter etter svar feil sted.
Det handler om samfunnet. Det handler om hva som appellerer.

GRUPPE 3

«Hvorfor bruker bare menn teknologisider?»
Spørsmålet er like feil som «Hvorfor bruker bare kvinner sosiale medier?»
Det handler om nettverk: Hvilken gruppe er der først. Hvem har litt overtaket.

Hvorfor kjøper jeg ikke et Tek-magasin: Reklamen er rettet mot menn, og ikke kvinner. Da forteller det meg at dette bladet er ikke for meg. Jeg har begrenset med tid.

All ære til de som har skrudd ned på sexismen. Sånne små ting ødelegger.

Teknologijournalistikken trenger Harvest: Et annerledes blad drevet av lidenskap og gode historier. Fordi det forteller om de gode historiene.

Gutter synes det er gøy å vite at en ny mobil har kommet.
Det synes ikke jentene er så spennende.

Elevator pitch for artikler: Aftenpostens lille smarte grep om å fortelle leserne “Derfor skal du lese denne artikkelen”.

GRUPPE 4

I stedet for å prøve å få kvinner til oss, vær heller der hvor kvinnene er.
Lag teknologitråder på Kvinneguiden, diskuter med dem.
Del stoff på Kvinneguiden.

Bare ordet «teknologi» gjør at mange faller fra. Man tenker at det er mer teknisk enn det det faktisk er.

Dra ut og vis dere frem. Vis at vi er der, og at vi er på utkikk etter kvinner.

Vis at teknologi er bredt.

«Jo mer kompleks man kan gjøre en tekst, jo kulere er den, og jo mer cred får man»

Journalist i Teknisk Ukeblad, Maria Amelie: Hva med mentor-prosjekt for å få flere kvinner til å skrive om teknologi?

GRUPPE 5

Klarer du å formidle slik at alle forstår, tjener du sykt mye på det.
Veldig mye journalistikk begynner på for høyt nivå for å komme inn.

Jeg vil ikke vite noe om mobiler før jeg skal ha en ny mobiltelefon.
Leser ikke om noe før jeg skal ut og gjøre det.

Veldig kjøpsrettet. Blir veldig sliten av det. Du må ha disse skoene, du må ha disse brillene. Blir sliten av pushejournalistikken.

Hvorfor ikke mer samfunnsperspektiv?
(Roboter som kan hjelpe syke. PC-er til barn i India for 200 kr.)

Finnes så mye mer der ute som er teknologi, enn bare gadgets.

Vi synes det er mer troverdig med folk vi kjenner. Jeg ville heller lest en blogg, ikke fordi journalisten er kjøpt og betalt, men fordi jeg har en kobling til bloggeren som jeg leser ofte. Man kjenner seg igjen i personen f.eks.

– Jeg trodde at GGDO var for teknisk for meg, som bare drev med sosiale medier og teknologi, men fant ut at det var midt i blinken.

Jenter har fordommer mot teknologistoff.

Er litt fordommer mot menn også: Selv om du er mann, trenger du ikke være interessert i bil. Selv om du ikke er interessert ib il, trenger du ikke motor,

Lag idealer!
Ernest Hemingway på skrivemaskinen.
Kvinnene som gjør de store scoopene.
Få frem hvorfor det er verdt å bli teknologijournalist.

Teknologijournalistikk - av og for menn?

Hvordan har teknologi som fagfelt endret seg de siste årene, og gjenspeiles endringene i journalistikken? Og hvorfor skriver ikke flere kvinner om teknologi?

Girl Geek Dinners Oslo og NONA inviterer til faglig kveld om teknologijournalistikk mandag 28. april. Mediehuset Tek er vertskap: Hieronymus Heyerdahls gate 1, inngang fra sjøsiden.

Først denne kvelden: noen kjappe innspill

Kirsti Østvang, DinSide
“Slik er det å være eneste jente på presselanseringene”

Christine Korme, kommunikasjonssjef i Microsoft
“Teknologi må jo være en av de siste mannsbastionene i journalistikken”

Maria Amelie, Teknisk Ukeblad
“Hva skal til for å skrive om fag med fagfolk?”

Øystein W. Høie, redaksjonssjef i Hardware
“Hvordan får vi flere kvinner til å lese teknolgijournalistikk?”

Workshop: Hva trenger teknologijournalistikken?

En kveld å bli klokere av og en kveld å bli kjent med kolleger! Enkel bevertning. Arrangementet varer fra 18 til 21. Har du spørsmål, ta kontakt med Nina Nordbø i programgruppa i GGDO eller Kirsti Østvang i styret i NONA.

Meld deg på her!

Følg ellers med på some-kontoene til NONA og Girl Geek Dinners Oslo!